بی مسئله

معرفی کتاب، فیلم و دانلود آهنگ پیانو و بی کلام

بی مسئله

معرفی کتاب، فیلم و دانلود آهنگ پیانو و بی کلام

کوری | ژوزه ساراماگو


کتاب کوری

نوشته ی ژوزه ساراماگو

همون طور که توی تحلیل خود داستان نوشته یک حکایت اخلاقی مدرن هست که توش مهمترین مسئله ای که هست اینه که انسان ها هیچکدوم حق همدیگه رو رعایت نمیکنن

خیلی ها مثه خودم وقتی اسم کتاب رو میشنون فک میکنن که "کوری" اسم یک شخصیت هست ولی کوری به معنای نابینایی هست نه یه اسم خاص

به نظر شخص خودم کتاب قشنگی بود ولی به قول نرگس عزیزم جاذبه ای که باعث بشه کتاب از دستت نیفته رو نداشت! منظورم اینه که داستان طوری نبود که همش از خودت بپرسی بعدش چی میشه! یا آخر کتاب چه اتفاقی میفته ! البته نظرها مختلفه:دی مثلا نازگل مهربونم میگفت جزو اون دسته از کتابایی بود که همش دوست داشت بدونه بعدش چی میشه ! خلاصه که میگم عقاید مختلفه ولی چیزی که هست اینه که کتاب خیلی قشنگی بود و به نظرم خیلی آموزنده بود .

 جمله های کتاب سحر خاصی داشت که باعث میشد مرتب رو پیشامدهای تو داستان فک کنم...

حتی شبا که میخوابیدم خواب شخصیت های این داستان رو میدیدم!

داستان در مورد یه کشوره که مردمش یکی یکی کور میشن .کوریشونم حالتی داره که برعکس کورای دیگه که همه جا رو سیاه میبینن اینا همه جا رو سفید میبینن.

به نظر من یکی دیگه از اشکالات داستان این بود که نقطه اوج خاصی تو داستان نبود! ولی با این وجود قسمت های قشنگی داشت .

مثلا دو قسمت داستان که واسه خودم خیلی قشنگ بود یکی قسمتی بود که چشم پزشک با اون دختر عینکی جلوی چشم همسرش که به خاطر اون خیلی کارا کرده رابطه برقرار میکنه و همسرشم فقط دلش واسه شوهرش میسوزه و آرزو میکرد کاش میتونست کمکش کنه که اذیت نشه و اشک میریزه! (آخه جز همسر چشم پزشک همه کور میشن)

و قسمت بعدی جاییه که چشم پزشک و زنش وارد یه کلیسا میشن و زن چشم پزشک میبینه که تمام تمثال ها و نقاشی های توی کلیسا چشماشون با یه پارچه ی سفید بسته شده و حتی رو چشم نقاشی ها هم با خط سفید پوشیده شده جز یک زن که چشمهاش رو درآورده و توی یه سینی فلزی گذاشته ...

یه جمله هم تو کتاب بود که خیلی دوسش داشتم و بارها مصداقش تو کتاب دیده شد و باعث میشد به همون جمله برگردی .

جملش این بود : " اگر نمیتوانی انسان باشی حداقل حیوان نباش!" و چه زیبا تو کل داستان سعی کرده بود انسان بودن و حیوان بودن رو نشون بده!

سبک نوشته و نوع بیان داستان هم قشنگ بود و مشکلی با فهم داستان یا فهم نگارش داستان نداشتم (من ترجمه ی مهدی غبرائی رو خوندم)

جزو کتابایی هست که شخصا توصیه میکنم بخونیدش .

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد